Fredag 090410

Löshoppning idag.
Anlände på vretaskolans anläggning ca 45 min innan det var dags, för att i högsta mån vänja henne vid alla nya intryckt.
Skapade som väntat stor dramatik så fort hon klev ut ur transporten..
Alla hästar blev som tokiga.
och som hon njöt!
Divan sivan är hennes nya nickname!
Struttade runt ett tag och blåste upp sig, men insåg sen att det var väldigt svårt att göra det samtidigt som man ska lyssna på mina horsemanshipövningar.
Kan utan tvekan säga att hon var den bäst väluppfostrade hästen där!
Tack Katja!

Väl inne på banan sen så började det med att en av dom tio "medhjälparna" med långpisk, som var utplacerade var 7.e meter, snärtar till henne på rumpan.
Inte populärt!
När det är dags för hoppning sen så jagar dom henne som idioter så att hon ligger i kurvorna och springer för sitt liv.
Hon for som en projektil över insprångshindret och kan säga att det inte fanns något tekniskt rätt där överhuvudtaget.
Klarade dock att rätta till det själv galant till utsprånget.
"Hon kan inte taxera så bra" säger en av "kofösarna"
nej men vad konstigt...sluta jaga min häst då!
herrejisses.
höll verkligen på att bli pannkaka av alltihop.

Hemma tränar jag otroligt mycket på att hon ska hålla sig lugn och jag varken smackar på henne eller gör det minsta för att öka tempot på henne. Tvärtom så gör jag allt för att bromsa och lugna henne för att få bättre och stadigare språng.
Det här var raka motsatsen!

kändes som att man var omringad av amatörer som inte gjort något annat i sitt liv än att jaga uttröttade stackars nordsvenskar till att hoppa..
Väldigt märkligt.
Stackars sivan var inte så divig längre och kom gråtandes efter varje hopp hon gjort.
Vilket inte var alltför lätt det heller.
stod såklart kofösare utplacerade även efter hindren och jagade på om möjligt mer än dom som stod innan...
Och meningen var att hon skulle stanna vid mig efter varje gång hon hoppat.
Smart att då stå o slå med långpisk 7 meter innan.
Nej.
usch.
Jag är väldigt missnöjd.
På vreta.
På östergötlands varmblodsförening.
Det där ska inte någon av mina hästar få vara med om igen.

Till nästa träning är jag ju nu iaf mer förberedd.
Då kan jag gå och samla in långpiskorna innan.

Min stora oro ligger just nu på 3-årstestet.
Kommer det att ske på samma sätt??

Jag hoppas för allas skull att det inte gör det.
Då bojkottar jag det hellre.
Jag tänker inte få en skadad häst (både psykiskt och fysiskt) pga folks okunnighet eller nöje att fäktas med långpiskor.


Celine var iaf en klippa som vanligt!
Satte alla språng på utsprångshindret perfekt med läskigt mycket luft till godo.
 Hon skötte sig hur bra som helst och var snäll mot alla.

I imorgon får hon en välförtjänt vila, sen är det back in track igen.

/ A

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0