2012-08-04

Det var mer än ett och ett halvt år sedan jag uppdaterade här.

Det har sina förklaringar och för att sammanfatta den tidens historia väldigt kort så kan vi säga att det hela började i Jan 2011 när jag upptäckte att min sadel som jag lagat pga punktering i ena bossan var ihopsatt snett.
Det fick sina konsekvenser.
Celine var musklad snett, min högersida blev förskjuten framåt och även gamle Uckeson blev musklad snett och fick även ett överutvecklat bogblad.

Efter mycket om och men tog tillslut Sharpman och Three horses tillbaka sadeln för korrigering.
Den korrigeringen visade sig ta 6 månader..

Under tiden försökte jag återställa Celines muskelatur genom tömkörning och ridning i min gamla Stübben.
Stübben är ingenting man hoppar i på Celine, om man vill sitta kvar med hennes monstersprång, dessutom kändes hon stundtals inte helt fräsch.
Det blev istället en del löshoppning i alla olika dess former vilket hon däremot aldrig hade några problem med, hon hoppade så sent som i Maj kombinationer på 140 utan ansträngning.

I Maj kom nästa händelse, under en hoppträning för Bruce Gooding beklagade jag mig över problemet att Celine ibland byter galopp ett språng med bakbenen i hörnen om jag galopperar på volt.
Efter att han själv suttit upp konstaterade han att hon var spänd i hela bakdelen men att problemet bara visade sig i just galoppen.
Han kom efter två dagars träning fram till att hon nog var spänd pga att hon har ont i munnen.

Sagt och gjort åkte vi någon dag senare till tandläkarkliniken.
Där hittade dom en lös tand, ca 2 mm stor i underkäken som möjligtvis kan ha gått emot bettet och möjligtvis gjort henne spänd i bakdelen.
Dom tog bort den och vi prövade i ca 2 veckor om det blev någon skillnad.
Min dressyrtränare upplevde henne som mer harmonisk men själv tyckte jag inte att vi fick till ett enda felfritt pass.
Något stämde inte.

Jag tog istället ut min duktiga kiropraktor som behövde 10 min på sig för att fastställa att hennes lösa benbit troligen har flyttat på sig.

2 dagar senare tar vi lastbilen ner till Ängelholm och undersökning där visar mycket riktigt en lös benbit som vandrat in i kotleden och hälta på båda bak.
En vecka efter beger vi oss till Falkenberg för operation, inga komplikationer och mirakulöst nog minimal irritation på leden.

Efter operationen väntade 4 veckors boxvila och sedan ytterligare 4 veckors vila i box och ute i liten hage.
Sedan började den långa rehabträningen.

Skritt vid hand, massage, strech och tömkörning sida vid sida med min skickliga kiropraktor i 6 månaders tid.
Jag hade förmodligen aldrig orkat hålla modet uppe om det inte var för honom.
Pga den punkterade sadeln och den lilla benbiten fick vi alltså bygga upp hela hästens muskelatur på nytt då hon var helt sne.

14 januari 2012 satt jag på hennes rygg för första gången sedan maj 2011.
All väntan, rehabträning, hårda arbete och tålamod har nu lönat sig.

Idag är hon i full form och har startat sina första tävlingar sedan 2010!
Samtliga starter i 90 har hon gått felfritt, andra starten i 100 gick hon felfri och hon hoppar så lekande lätt!
Imorgon är det fjärde tävlingen sedan igångsättningen och dags att debutera 110.
Vi åker ner till gränna och testar lyckan.
Det ska inte vara några problem, hon skulle kunna gå 130 klasser med den träning hon har i kroppen nu.

/A.
Trackback
RSS 2.0